Ό,τι θα διαβάσετε εδώ είναι προσωπικές εμπειρίες, που προέκυψαν από τότε που άρχισα να κάνω ναυτικό camping.
Ξέροντας τι σημαίνει Λιμενικό Σώμα και μόνο γι’ αυτό, δεν πρέπει να δημιουργηθεί στην Αλεξανδρούπολη ο σταθμός φόρτωσης τάνκερς. Με δεδομένο ότι το Λιμενικό είναι άλλη μια ελληνική δημόσια υπηρεσία, που φροντίζει να αποδίδει πάντα μέσα στο πλαίσιο των ελληνικών standards, βλέπουμε συχνά μεγάλες καφέ κηλίδες στη θάλασσα. Είναι από το πλύσιμο των σεντινών των πλοίων, που το κάνουν στη μέση της θάλασσας, κάτι που απαγορεύεται ρητώς.
Το Λιμενικό είναι υποχρεωμένο να κάνει ακρόαση στο κανάλι 16 VHF 24 ώρες την ημέρα, 365 μέρες το χρόνο. Ποτέ δεν έχω πάρει απάντηση από το Λιμενικό, αν και το έχω καλέσει εκατοντάδες φορές. Πριν χρόνια στις Καμάρες Σίφνου, αποφασίζω να πάω στο Λιμεναρχείο να ζητήσω τον καιρό για την επόμενη μέρα που θα έφευγα. Μπαίνω στο Λιμεναρχείο και βρίσκω έναν μόνον αξιωματικό κι αυτόν να διαβάζει αθλητική εφημερίδα. Ο διάλογος:
Εγώ: Καλημέρα, τι πρόβλεψη έχετε για αύριο;
Λιμενικός: Γιατί; (Γιατί κλάνει το γατί έπρεπε να απαντήσω, αλλά τότε ήμουν πιο κόσμιος).
Τον Αύγουστο του 1991 πετυχαίνω στο λιμάνι της Αλοννήσου ένα καΐκι της Mom. Οι άνθρωποι έδιναν, σε όποιον ζητούσε, έντυπο υλικό για το Θαλάσσιο Πάρκο Βόρειων Σποράδων. Τους την είχε πέσει το Λιμενικό και τους ζητούσε να φύγουν. Όταν τους ρώτησα γιατί, μου απάντησαν ότι παραπονούνταν οι ψαράδες γιατί οι φώκιες έσχιζαν τα δίχτυα τους και δεν γούσταραν τη Mom που έκανε καμπάνια για την προστασία τους και περιόριζε τις περιοχές που μπορούσαν να ψαρέψουν. Και καλά οι ψαράδες δεν ήξεραν. Τότε δεν μπορούσαν να αντιληφθούν ότι η δημιουργία του Θαλάσσιου Πάρκου θα βοηθούσε όλους τους Αλοννησιώτες.
Οι Λιμενικοί όμως τι έχουν μέσα στο κεφάλι τους, στη θέση του μυαλού;
Θυμάμαι μια σκηνή στο καφενείο στο Κυπαρίσσι πριν χρόνια, όπου ο αστυνομικός του χωριού ρωτούσε έναν συντοπίτη του ψαρά να του πει που είχε ρίξει το δυναμίτη την προηγούμενη νύχτα! Και ο ψαράς του είπε. Και συνέχισαν τη συζήτηση…
Δεν ευθύνεται το Λιμενικό για τη βύθιση του Sea Diamond; Μήπως μάθατε ποιος έδωσε την εντολή να οδηγηθεί το τραυματισμένο πλοίο στο σημείο που τελικά βυθίστηκε; Η Ελλάδα περιμένει πολλά από τον θαλάσσιο τουρισμό. Έχει νησιά, γνωστά σε όλο τον κόσμο, που ελκύουν κάθε χρόνο χιλιάδες τουρίστες. Παρόλα αυτά δεν υπάρχει πουθενά στο Αιγαίο σταθμός έκτακτης ανάγκης, εξοπλισμένος κατάλληλα ώστε να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά καταστάσεις ανάγκης. Μεγαλείο. Το λιμεναρχείο της Σαντορίνης έχει μόνο ένα φουσκωτό. Όταν το Σάμινα Εξπρές έπεσε πάνω στις Πόρτες έξω από την Πάρο και χάθηκαν 81 άνθρωποι, το Λιμεναρχείο του νησιού είχε ένα τζιπ!
Πριν μερικά χρόνια κάποιος φωστήρας του ΥΕΝ ή του Λιμενικού αποφάσισε ότι όλα τα σκάφη πρέπει να φέρουν σωστική σχεδία. Ακόμη και τα φουσκωτά! Χιλιάδες cruisers σε όλο τον κόσμο έχουν ως tender αλλά και ως κύριο σωστικό μέσο, ένα φουσκωτό. Εγώ, για να είμαι εντάξει, πρέπει να έχω στο 5,5μ φουσκωτό μου και μια σωστική σχεδία. Που διάολο να τη βάλω; Άσε που τη βρίσκει να τη μασουλάει ο τσόγλανος ο Ρέμπελ.
Πως μπορεί να φθάσει ένα σκάφος γεμάτο «λαθρομετανάστες» στην Κέα, αφού έχει ξεκινήσει από τις ακτές της Τουρκίας και έχει διασχίσει όλο το Αιγαίο και να μην το πάρει πρέφα το Λιμενικό; Με αυτή την αφορμή είχα ανεβάσει το κείμενο με τίτλο ΑΙΓΑΙΟΣ ΩΚΕΑΝΟΣ.
Έχω «ζήσει» στο λιμάνι της Πάτμου την παρακάτω ιστορία. Φτάσαμε παραμονή Δεκαπενταύγουστου το απόγευμα. Πήραμε βενζίνη και μετά δυσκολευτήκαμε να βρούμε χώρο να δέσουμε στο λιμάνι, όπου, κυριολεκτικά, δεν έπεφτε καρφίτσα. Τελικά βρήκαμε ένα μικρό κενό που στριμωχτήκαμε ο ένας κολλητά στον άλλον, ανάμεσα σε ψαρόβαρκες και καΐκια. Λίγα λεπτά μετά εμφανίζεται ένα μεγάλο cruiser που, πηγαίνοντας πάνω – κάτω παράλληλα με το ντόκο, έψαχνε χώρο να δέσει. Τη δεύτερη φορά που εμφανίστηκε, κατάλαβα τι θα γινόταν κι είπα στον Σταύρο να κάνει τον κουφό. Πραγματικά, ο τύπος σταμάτησε πίσω μας και φώναξε: «Παιδιά να βγείτε εσείς, να μπω εγώ κι εσείς να δέσετε μετά πάνω μου;” Αντικειμενικά ο τύπος δεν χωρούσε στο χώρο που ήμασταν εμείς, αλλά τι να του πεις; Να τον ρωτήσεις εάν είναι τυφλός ή μαλάκας; Λέω στον Σταύρο να μην απαντήσει, για άγνωστους λόγους ο Σταύρος του λέει «Μα δεν χωράς εδώ!» Ο μαλάκας όμως έχει άλλη άποψη «Θα χωρέσω» Στο τέλος αποφάσισε να μπει μεταξύ δύο καϊκιών, λίγο πριν το σημείο που ήμασταν εμείς, σπρώχνοντας τα υπόλοιπα σκάφη δεξιά και αριστερά. Δημιουργείται χάος και ακούγονται έντονες φωνές. Ο καπετάνιος στη γέφυρα είναι ένας 55άρης, στυλάκι, μαυρισμένος, με τζόκεϊ. Στη πρύμνη μισή ντουζίνα ξανθιές, χασκογελούν με τις φωνές των ψαράδων. Οι υπόλοιποι άνδρες που φαίνονται πάνω στο σκάφος, είναι όλοι σκούροι (εκ καταγωγής) και αποτελούν το πλήρωμα. Ο καπετάνιος δεν καταλαβαίνει τίποτα. Έρχονται μ’ ένα τζιπ δύο λιμενικοί. Σταμάτησαν, βγήκαν από το τζιπ και όταν είδαν τον καπετάνιο (το γνωστό μαλάκα μωρέ) έφυγαν, κάτω από τις έντονες αποδοκιμασίες των ψαράδων, που προφανώς τους ήξεραν και τους στόλισαν με κοσμητικά επίθετα. Φαίνεται δε ότι ήξεραν και τις οικογένειες των Λιμενικών, γιατί τις στόλισαν κι αυτές.
Οι Αρκοί είναι ένα όμορφο νησάκι, ΒΑ της Πάτμου. Εκεί κάθε απόγευμα ερχόταν το Λιμενικό μ’ ένα φουσκωτό από την Πάτμο κι έκαναν έλεγχο στα σκάφη που βρίσκονταν στο λιμάνι. Βλέπετε εδώ δεν υπήρχαν «επώνυμοι» κι έτσι έκαναν σωστά τη δουλειά τους.
Έχετε αναζητήσει ποτέ ταξί σε λιμάνι την ώρα που φθάνει πλοίο; Οι ταξιτζήδες συζητούν με τους Λιμενικούς και αν τους ρωτήσετε αν είναι ελεύθεροι, θα σας ρωτήσουν που πηγαίνετε και αν δεν τους βολεύει, θα σας πουν όχι μπροστά στο Λιμενικό!
Το 1992 στη Μύρινα της Λήμνου με ρώτησαν στο Λιμεναρχείο το λιμάνι απ’ όπου είχα ξεκινήσει. Όταν απάντησα «Ραφήνα» ο αξιωματικός άρχισε να ρωτάει τους συναδέλφους του αν υπήρχε Ραφήνα στη Χαλκιδική!
Στη προχθεσινή ιστορία της Χίου, άκουσα το επόμενο πρωί στο ραδιόφωνο ότι το σκάφος του Λιμενικού με τον τραυματία, αρχικά δεν πήγε στο λιμάνι της Χίου, αλλά σε ένα άλλο μικρότερο – για προφανείς λόγους - και από κει ειδοποίησαν το ασθενοφόρο. Βεβαίως, στη συνέχεια αυτή η λεπτομέρεια «θάφτηκε». Προς δόξα, εκτός του Λιμενικού και των ΜΜΕ. Ξαναβγήκε η ιστορία χθες βράδυ στον ALPHA από τον ίδιο τον καπετάνιο του φουσκωτού. Το τσακάλι που πυροβόλησε ήταν βατραχάνθρωπος. Ο δικηγόρος του ανέφερε την ιδιότητα αυτή, σαν να ήταν κάτι θετικό. Βατραχάνθρωπος σημαίνει Ειδικές Δυνάμεις. Και στις Ειδικές Δυνάμεις δεν πηγαίνεις, εάν δεν έχεις τη λόξα – σε ρωτάνε αν θέλεις. Και επειδή πνίγεσαι από τις παιδικές προσλαμβάνουσες (ελληνιστί κόμπλεξ) λες «ναι» και γίνεσαι βατραχάνθρωπος. Προειδοποιητικές βολές, σημαίνει βολές στον αέρα. Κατά τον καπετάνιο το φουσκωτό έχει βληθεί από 40 σφαίρες. Κατά τον δικηγόρο του ράμπο από 18! Διαλέγουμε.
Οι Λιμενικοί ισχυρίζονται ότι καταδίωξαν το φουσκωτό. Φούμαρα. Τα σκάφη του Λιμενικού δεν έχουν την ιπποδύναμη να καταδιώξουν και να φτάσουν ένα ταχύπλοο, όπως είναι το φουσκωτό. Γι’ αυτό πολλές φορές επιτάσσουν ιδιωτικά σκάφη για να κάνουν ελέγχους. Μου έχει τύχει στη Σκιάθο να συναντήσω κρις-κραφτ που ο καπετάνιος του σήκωσε το χέρι του, ένδειξη ότι ήθελε κάτι. Όταν τον πλησίασα, ο συνεπιβάτης που καθόταν δίπλα του, φόρεσε το καπέλο του και σηκώθηκε όρθιος. Ήταν Λιμενικός. Μου ζήτησε τα χαρτιά κ.λ.π. της βάρκας. Όταν τελείωσε ο έλεγχος, τον ρώτησα «από πότε το Λιμενικό χρησιμοποιεί ιδιωτικά σκάφη για να κάνει τη δουλειά του;» «Από τότε που καταλάβαμε ότι αν δεν θες να σταματήσεις, δεν θα σε προλάβουμε ποτέ με τα δικά μας σκάφη» μου απάντησε, σε ενικό αριθμό βεβαίως!
Τελειώνοντας, οι Λιμενικοί είναι ένστολοι με όπλο – ο συνδυασμός που κυριολεκτικά σκοτώνει – άλλωστε αποδείχτηκε πάλι, προχθές τη νύχτα στη Χίο. Αν σκεφθεί κανείς τα κίνητρα ενός ανθρώπου που αποφασίζει να κάνει μια δουλειά που προϋποθέτει στολή ΚΑΙ ΟΠΛΟ, έχει τη σωστή απάντηση. Κι αυτό ισχύει για όλους τους ένστολους. Εξαιρούνται οι νοσοκόμες και οι θυρωροί των ακριβών ξενοδοχείων.
Δεν μπορω να ξέρω τι συνέβη τις προάλλες αλλά μου φαίνεται υπερβάλλον ζήλος σε συνδυασμό άπειρο κυβερνήτη.
ReplyDeleteΜου έτυχε έλεγχος νύχτα το 2004. Νομίζω πως τα νέα σκάφη του Λ.Σ. είναι πολύ-πολύ γρήγορα και αθόρυβα. Εμφανίσθηκε πράγματι από το πουθενά, χωρίς φώτα ναυσιπλοΐας, αλλά καμιά πενηνταριά μέτρα νωρίτερα μας άναψε το μπλε φανάρι και γκάριξε από την ντουντούκα.
Επίσης μπορώ να πω, ότι τις περισσότερες φορές ακούει το 16 ή έστω το 12.
Αλλά πράγματι πρόκειται περί μπουρδ... Ποιός έλεγχος και ποιά επιτήρηση... Το Μάιο του 2004 πέρασα κάτω από τη γέφυρα του Ριο (με πολύ ισχυρό άνεμο) ανενόχλητος. Τρεις βδομάδες αργότερα, επιστρέφοντας με κάλμα, βγήκε ένα ρημάδι του λιμενικού και μας έχωσε κλήση για επικίνδυνη διέλευση (και μη ακρόαση στο 16 - αυτό αλήθεια είναι). Καιρού επιτρέποντος λοιπόν γίνεται ο έλεγχος στον Δίαυλο του Ριο, αυτό να το γνωρίζετε.
Και για να καταλάβετε τι θα πει έλεγχος, το 98 βρέθηκα στο λιμάνι της βαλτιμόρης με μεγάλο σκάφος. Με το που δέσαμε, είχαμε για 4 ώρες κολλιτσίδα ένα μικρό σκαφάκι του λιμανιού με ανοιχτούς φάρους και έναν αγριεμένο μαυρούκο λιμενόμπατσο μέσα, που δεν ξεκόλλησε παρά μόνο όταν βάλαμε μπροστά το βιολογικό καθαρισμό . Επίσης μας υποχρέωσε για 2 ημέρες να έχουμε δίχτυ αντιρύπανσης γύρω από το σκάφος έως ότου βεβαιωθούν οι λιμενικές αρχές ότι δεν ήμασταν καπετάν-βρωμιάρηδες. Όπως ακριβώς και στα λιμάνια μας....
Eγω εχω ζήσει Λιμενικούς μόνο σε λιμάνια σαν τουρίστας.
ReplyDeleteΚαι δεν μπορώ να πώ πολλά, όπως εσείς. Απλά θα μάθω αλήθειες.
Πάντως τους έχουν κάνει κι αυ΄τούς δημόσιους υπάλληλους, αυτο φαίνεται.
Η απορία μου swell για την ιστορία της Χίου είναι ΓΙΑΤΙ πυροβόλησε το σκάφος ο βατραχάνθρωπος ;
Εχει το δικαίωμα να το κάνει ;
Τι τους έκανε να πιστεύουν οτι ειχαν να κάνουν με επικίνδυνους ;
Και εστω οτι ηταν επικίνδυνο το σκάφος. Πυροβόλησε ; Οχι απ οσο ξέρω.
Αρα ;
Τι θα πούν τωρα ; Οτι ...σκόνταψε ;
Να είσαι σίγουρος Τζονάκο, ότι, όπως γίνεται συνήθως, ο λεγάμενος θα τη βγάλει καθαρή. Ήδη η κατηγορία είναι για φόνο εξ αμελίας. Ο εισαγγελέας έκρινε ότι πυροβολούσε πάνω στο πιλοτήριο από αμέλια. Τον κώλο του στόχευε.
ReplyDeleteΈχεις δει σε έκθεση, σε προσπέκτους ή όπου αλλού τέτοιου τύπου φουσκωτό ποτέ; Τα χλωμά πρώην λευκά πλαστικά σου δείχνουν ηλικία κάτω από 5 έτη; Το κλισέ είχα 24 φώτα οργάνων στην κονσόλα εσένα που έχεις εργαλείο σε κάνει να νιώθει ειλικρίνεια;
ReplyDeleteΛοιπόν μιλάμε για ειδικής αλλά όχι ιδανικής κατασκευής φουσκωτό με τεράστιο βάρος πίσω και τίποτα μπροστά αν δεν έχει το φορτίο του (γι αυτό και δεν μπόρεσε να πλανάρει στα 5BF). Κυκλοφορούσε τουλάχιστον 5 έτη στη θάλασσα σαν φάντασμα χωρίς νηολόγηση και σχετικά με τα φώτα οργάνων (λες να μην είχε διακόπτη) μάλλον νομίζει πως οι υπόλοιποι έλληνες είμαστε όλοι από την Πίνδο.
Στο 16 αγαπητά ακούει το ΟΛΥΜΠΙΑ ΡΑΔΙΟ πρώην ΕΛΛΑΣ ΡΑΔΙΟ, που είναι υπάλληλοι του ΟΤΕ. Τα Λιμεναρχεία ακούνε σε διάφορα κανάλια, ανάλογα με την περιοχή (στο νησί μου λ.χ. ακούνε μόνο 12).
ReplyDeleteΠω πω, διάβαζε εφημερίδα ε; Τον αλήτη! Και σου είπε και γιατί ο αισχρός; ΕΓΚΛΗΜΑ!!!
ReplyDeleteΦίλε, κάποια απωθημένα έχεις με τους Λιμενικούς νομίζω...
@Anonymous 13/11/08: Απωθημένα έχουν όσοι επιλέγουν επάγγελμα που προϋποθέτει στολή και όπλο. Αντί να γράφεις ανώνυμα, άνοιξε κανένα βιβλίο ψυχολογίας και τα ξαναλέμε.
ReplyDelete